Prezentare de artist
Miercuri, 12 mai 2021 / 19.00
Live pe canalul YouTube al Salonului de proiecte
Intervenție artistică în expoziția EXPO_02_GEN
12 mai – 6 iunie 2021
Miercuri – Duminică / 15.00 – 19.00
Salonul de proiecte
Palatul Universul, Corp B, Etaj 1, Actor Ion Brezoianu 23–25, București
Matts Leiderstam este artistul invitat să realizeze cea de-a doua intervenție din cadrul expoziției EXPO_02_GEN, pornind de la materiale aflate în Colecția de imagini Mihai Oroveanu. Lucrarea sa, concepută special pentru această ocazie, se concentrează asupra unei singure imagini din arhivă, încadrată în categoria „Modă”. Căutând prin fișierele cu fotografii scanate care i-au fost puse la dispoziție, Leiderstam a identificat imaginea respectivă în două ipostaze – două scanări în oglindă ale aceluiași negativ. El a decis să utilizeze ambele variante pentru a evidenția compoziția geometrică care rezultă din combinarea lor. Aplicând un grid asupra fotografiilor el revelează structura imaginii, dar ne face totodată conștienți că însuși vizorul aparatului imprimă un grid asupra lumii. În acest fel, el conectează dispozitivul pictural cu cel fotografic și punctează faptul că în ziua de astăzi suntem cu toții editori de imagini pe telefoanele și laptop-urile noastre. Cu cât o imagine fotografică este mai intens supusă unor operațiuni de transfer, arhivare și interpretare, cu atât mai mare devine distanța dintre noi și contextul producerii ei. Elementele cruciale legate de momentul realizării ei sunt din ce în ce mai difuze sau se șterg cu totul, în timp ce noi evenimente și circumstanțe câștigă teren și generează alte interpretări și speculații.
Contribuția lui Leiderstam constă într-o serie de desene pe print, însoțite de un text care pornește de la cele câteva informații pe care a reușit să le afle despre imaginea în cauză. Privite împreună, textul și fotografia, supusă multiplelor intervenții analitice ale gridului ce îi brăzdează suprafața, nu fac decât să accentueze caracterul enigmatic al momentului originar al producției, nereușind în vreun fel să deceleze vectorii care converg înspre acel eveniment sau punct de întâlnire pe care îl constituie fotografia. În loc să expliciteze ceva, cele câteva date contextuale suscită și mai multe nedumeriri legate de personajul feminin prezent în imagine, sculptura publică aflată în proximitatea ei, destinul ulterior al acestei opere, autorul fotografiei. Mecanismul vizual de cunoaștere și stăpânire a lumii, temelia reprezentării moderne prin imagine în cultura vestică – gridul – își dezvăluie astfel capacitatea iluzorie de a ajunge la adevăr.
Matts Leiderstam (n. 1956) este un artist vizual stabilit la Stockholm. El este procupat de narațiunile existente în jurul producției de imagini, lucrările sale fiind dezvoltate în urma unei întrebări foarte simple: Care poate fi rolul unei imagini? El este interesat de practicile artistice tradiționale și de istoria artei, de materialele și circulația acesteia, ceea ce l-a condus deseori în arhive și depozite de muzee. Leiderstam este în prezent implicat într-un proiect de cercetare finanțat de Swedish Research Council, ocupând o poziție de îndrumător extern la Malmö Art Academy. El a activat ca profesor între 2011-2018 și 1997-2001 în cadrul aceleiași instituții, obținând un doctorat în 2006. Selecție expoziții solo: Andréhn-Schiptjenko, Paris (2021) & Stockholm (2018); Wilfried Lentz, Rotterdam (2017); Kunsthalle Düsseldorf (2010); Grazer Kunstverein (2010); Salon MoCAB – Museum of Contemporary Art, Belgrad (2008); Badischer Kunstverein, Karlsruhe (2007); Kunstmuseum Liechtenstein, Vaduz (2006); Magasin III, Stockholm (2005). Selecție expoziții de grup: Borås Art Museum (2020); Art Encounters Biennial, Timișoara (2019); Tensta Konsthall, Stockholm (2018); The 11th Shanghai Biennial (2016); The National Gallery, Praga (2016); Fondazione Prada, Milano (2015); Heine Onstad Kunstsenter, Oslo (2015); 8th Berlin Biennale (2014); Gasworks, Londra (2014); Museo Tamayo, Mexico City (2013); Witte de With, Rotterdam (2011); Göteborg International Biennial for Contemporary Art (2011); Moderna Museet, Stockholm (2010); Third Guangzhou Triennial (2008).
–
EXPO_02_GEN / Selecție din colecția de imagini Mihai Oroveanu aduce împreună o paletă largă de tehnici care pun în lumină evoluția dispozitivului fotografic, de la clișee pe sticlă și negative pe film, unele dintre ele scanate acum pentru prima dată, la printuri originale realizate de studiouri fotografice active în România între sfârșitul secolului al XIX-lea și mijlocul secolului XX, de la fotografii oficiale, atent coregrafiate și controlând felul în care sunt înfățișați subiecții lor la improvizații de tip vernacular în care libertatea de manifestare în fața camerei este incomparabil mai mare. Selecția se depliază ca un montaj, care aduce împreună teme și tipologii legate de vizualizarea prin fotografie a problematicii genului și care propune, pe de altă parte, juxtapuneri neașteptate care contrariază așteptările, destabilizează sensuri profund înrădăcinate cultural și stimulează mecanismul de interpretare al fiecărui privitor.
Expoziția poate fi vizitată până pe 4 iulie 2021, detalii despre tururile ghidate vor fi anunțate în prealabil pe rețelele sociale.