7 noiembrie 2024 – 19 ianuarie 2025
Vernisaj: joi, 7 noiembrie, 19.00
Această expoziție se înscrie într-o inițiativă mai amplă ce continuă efortul de conceptualizare și digitalizare a Colecției de imagini Mihai Oroveanu. Pornind de la subiectul modernizării și multiplelor sale contradicții, subiect bogat reprezentat în corpusul acestei colecții fotografice, Adrian Ganea propune o meditație asupra progresului tehnologic, începând cu Revoluția industrială. Prezentând o constelație de lucrări ce revelează caracterul transformator, misterios și uneori absurd al mașinilor industriale, expoziția Unholy Machine pune în lumină radicalitatea, natura disruptivă și uneori monstruoasă a tehnologiei, invitându-ne să reflectăm asupra consecințelor profund neliniștitoare ale progresului. În locul unei viziuni ce pune accent pe bunăstare și perfecționare, această narațiune subliniază haosul și consecințele dramatice pe care le produce dorința nestăvilită de a inova.
Invocând o serie de momente istorice și culturale care au marcat modernitatea, expoziția se concentrează asupra unor puncte cheie ce evidențiază rezistența și incapacitatea oamenilor de a înțelege relația lor cu tehnologia și progresul. Unul dintre acestea se referă la mișcarea Ludiților, muncitori englezi din industria textilă care au fost adeseori priviți ca niște protestatari primitivi împotriva tehnologiei, însă această perspectivă simplificatoare ignoră faptul că Ludiții nu își îndreptau furia împotriva mașinilor, pe care le operau zi de zi, ci împotriva unui sistem nedrept ce le comodifica munca. O altă referință este dată de piesa lui Bertold Brecht, În hățișul orașelor, care reprezintă inexplicabila luptă dintre doi bărbați și decăderea unei familii strămutate dintr-o zonă de stepă în jungla marelui oraș. Chicago, locul acțiunii, era în anii 1920 unul din cele mai mari orașe ale lumii, oferind contextul propice pentru declanșarea unor conflicte absurde care au condus la o alienare radicală. Complicând mai departe problema modernizării, expoziția se oprește asupra promisiunilor generate de progres în conjuncție cu politica opresivă din fostul bloc sovietic. Pornind de la Colecția de imagini Mihai Oroveanu, lucrările produse special pentru această ocazie dezvăluie felul în care arta și cultura navighează contradicțiile timpului lor, îmbrățișând potențialul transformator al tehnologiei și opunând totodată rezistență în fața viziunii deterministe care promovează dezvoltarea și creșterea cu orice preț în numele progresului.
Așadar, Unholy Machine se compune ca o interogație despre monștrii proverbiali ai Revoluției Industriale, generatori de progres și pericole, un mix de forțe contradictorii care ne modelează și zguduie realitatea. Aceste creaturi se aliniază cu ritmul dorințelor noastre, posedând o pluralitate intrinsecă care desfide categorizărilesimple. Întrupând spiritul alchimic care transformă materiile prime în creații fascinante ce poartă în ele spectrul dezastrului, aceste automatoane nu sunt niște simple instrumente, ci devin entități dotate cu propria lor putere de a acționa. Ele reflectă speranțele, fricile și aspirațiile noastre, reverberând de-a lungul timpului în chip de monstru și muză deopotrivă.
Adrian Ganea (n.1989) trăiește și lucrează în Cluj-Napoca. Practica sa artistică îmbină scenografia de teatru, sculptura și animația 3D, investigând cultura digitală și modul în care diverse forme de ficțiune se pot materializa prin subiectivitatea tehnologiilor. Lucrările sale redau spații liminale, decoruri, lumi digitale și simulări în care granița dintre intangibil și material devine ambiguă.
Acest eveniment este organizat de Asociația Salonul de proiecte, ca parte a proiectului Rural/urban: fotografia și contradicțiile modernizării în România.
Proiect cultural co-finanţat de Administraţia Fondului Cultural Naţional
Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.
Parteneri: Biblioteca Academiei Române, Departamentul Foto-Video / UNArteBucurești, Fundația Ion Dumitriu, Masteratul de Arhive Audiovizuale / UNATC București
Sponsor: Corcova Roy & Dâmboviceanu